Litt trøblete lammestart.. Klauvspalte betennelser..??!

God kveld!

Da kommer det hele tiden nye lam på gården. Starten på lamminga i år har vært litt mer trøblete enn ønskelig. Med så mange påsettlam i fødsel har det vært endel utfordringer. Blandt annet har det vært endel feilstillinger på lamma, og fødselhjelpen vi har gitt har vært krevende. Påsettlamma har vært veldig trange, og det er en liten smidig jobb å få ut lamma. Det har vært noen kastinger, og i går hadde vi et påsett lam som var scanna med to men som hadde tre. Der hadde det tydligvis vært avføring i fostervannet for de var skikkelig møkkete når de kom ut. Vi klarte å redde to av disse lamma, det ene var så lite at det ikke var levedyktig.

Jeg skulle personlig deltatt mer i med fødsler og lamming, men med termin selv om drøye ti uker har jeg fått beskjed om å holde meg langt unna fødsler og etterbyrd. Dette er pga risiko for bakterier som listeria og toxoplasmose. Jeg syns allikevel det er moro å være med Sjur i fjøset som observatør, da kan vi drøfte ting sammen. Det er mye nytt å sette seg inn i som ferske sauebønder, så det er godt å være to om dette. Og selv med bekkenløsning og to fødsler bak meg har jeg nok mer forståelse for hva søyene går gjennom enn storbonden, dette på godt og vondt. Jeg kjenner jeg gruer meg litt til jeg skal være den som driver med fødselshjelp. Men vi har sett lammedvden fra animalia flere ganger, og har også noen brosjyrer fra animalia om lammehjelp liggende i begge fjøsene. Og så har vi selvsagt vår gode hjelper og mentor, faren til Sjur, som bidrar med mye erfaring og kunnskap.

Vi har også to tilfeller i nye fjøset av betente bein på to søyer, og et lam.Vi lurer på om dette kan ha noe med det de kaller «betongsjuka» i nye fjøs. Noen som har erfaring med dette? Mange mener at det lett kan oppstå sjukdommer i nye fjøs ved at det er sterilt, så vi lurer litt på om det kan ha noe med dette å gjøre. Vi skal ha dyrlegen hit igjen i morgen for å undersøke dette. På lindholdt data er det mange som snakker om klauvspalte betennelse, dette ligner på symptomene våre har. Begge våre søyer som har slik fot har fått smertestillende, og den ene har også gått 8 dager på antibiotika uten å bli bedre.

I fjøset har vi hengt opp noen enkle lammeprosedyrer og fødselstegn og symptomer, dette er til god hjlp for å sikre gode rutiner i fjøset. Og begrense smitterisiko.

Råmelk har vi fått fra en kubonde på torpo, som backup til svake lam som trenger litt ekstra. Vi fikk ca 10 liter som jeg har fryst ned i 4 dl måltider. Da kan vi ta opp en porsjon ved behov. Vi så i fjor at vi hadde god nytte av råmelka til koppelamma og der mora ikke hadde bra med melk.

Takk for at du kikker innom bloggen vår. Bilder kommer!

Ha en fin kveld!

 

Om oppheimgarden

Hei! Vi er en familie på fire som bor i Oppheim i Ål kommune. Vi er to voksne, Sjur 32 år og Renate 29år. En gutt på tre år og ei datter på 6 uker, Viljar og Amalia. Vi overtok i høst en gård som vi skal bygge opp et nytt fjøs med stor sauedrift. Vi er opptatt av å bevare bygningr og kulturlandskap, samtidig som vi får oss et funksjonelt nytt moderne fjøs.
Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

